By osiągać ambitne cele biznesowe, nasz zespół musi nieustająco ulepszać i aktualizować swoje kompetencje. Wiemy z badań że organizacje często inwestują zasoby w naukę nie tych, kompetencji, których potrzeba. Jak odnaleźć te, które są najbardziej niezbędne zespołowi? Warto zrobić macierz kompetencji.

Czym jest macierz kompetencji?

Macierz kompetencji to matryca (możemy wykorzystać nawet excela), która w prosty sposób pokazuje, na ile zespół opanował niezbędne umiejętności – gdzie mamy luki a w których ważnych obszarach jesteśmy mocni. Przy pomocy prostego excela i formatowania

W czym przyda się macierz kompetencji?

Macierz kompetencji służy rozwojowi zespołu – jeśli robimy ja regularnie, w oparciu o aktualne cele biznesowe, możemy z wyprzedzeniem przygotować swoją organizację do nadchodzących wyzwań. Macierz pokazuje nam luki i mocne strony zespołu i podpowiada, gdzie warto zainwestować, co rozwinąć i (potencjalnie) jakich kompetencji musimy szukać na rynku pracy, by nasz zespół radził sobie z nadchodzącymi wyzwaniami. Macierz kompetencji pomoże nam też rotować zadania i odpowiedzialności tak, by najlepiej wykorzystać indywidualne talenty (na przykład na podstawie testu Mocnych Stron Gallupa). Jeśli wiemy, kto ma podobne kompetencje, łatwiej będzie nam planować urlopy tak, by pracownicy mogli się nawzajem zastępować. Prowadzona regularnie (na przykład rewidowana co pół roku), macierz kompetencji może nam pokazać, czy rozwijamy kluczowe umiejętności i czy pracownicy będą widzieli swoje indywidualne postępy.

Jak stworzyć macierz kompetencji?

Macierz kompetencji warto zacząć od ustalenia celu biznesowego. Jeśli na przykład przewodzimy zespołowi testerów i musimy szybko i precyzyjnie wyłapać błędy w aplikacji przed wypuszczeniem jej na rynek, będą się dla nas liczyć (upraszczając) umiejętności techniczne ale i kompetencje miękkie jak dokładność czy dobra umiejętność organizacji pracy, by nie przeoczyć deadlinów. Załóżmy, że w naszym zespole mamy 3 osoby – Anię, Marka i Piotrka. Każdą z tych osób oceniamy w wybranej skali (np. 1-5 gwiazdek jak dobrą restaurację czy film) – czy posiada dane kompetencje i w jakim stopniu je demonstruje. Czy zatrzymała się na poziomie nowicjusza, czy jest ekspertem czy może guru, który kształci innych? Następnie patrzymy na nasz zespół jako całość i z lotu ptaka wyłapujemy dziury. Może się okazać, że zatrudniliśmy świetnych ekspertów, ale tylko Marek dostarcza projekty na czas – wtedy reszta zespołu potrzebuje wsparcia właśnie w obszarze kompetencji miękkich: osobistej produktywności

Warto poświęcić chwilę na identyfikację kluczowych kompetencji, zaczynając od naszej strategii i wypisując wszystkie umiejętności twarde i miękkie, jakich potrzebujemy. Następnie warto ocenić neutralnie członków zespołu, w oparciu o wcześniej przygotowanie kryteria. Możemy zderzyć własną opinię z opinią eksperta i zapytać zainteresowanego lub zainteresowaną, jak się oceniają. Jakich kompetencji im brakuje i jakie chcieliby rozwijać. W stworzeniu macierzy kompetencji może nam też pomóc doświadczony HR, którego możemy poprosić o bezstronną konsultację.

Jak budować kompetencje?

Jeśli wszyscy członkowie zespołu są na podobnym poziomie zaawansowania, warto sięgnąć po szkolenie, by efektywnie przekazać wiedzę. Może się jednak okazać, że nasz zespół ma różne potrzeby: na przykład Marek potrzebuje wsparcia w obszarze precyzji i dokładności a Ania nie radzi sobie z organizacją czasu pracy. Wtedy warto zainwestować w indywidualne wsparcie w postaci coacha lub mentora. Mentor będzie szczególnie pomocny, gdy potrzebujemy uzupełnić wiedzę, podszkolić zaawansowane kompetencje techniczne lub nasz zespół potrzebuje praktycznych porad. Coaching zaś świetnie pomoże w zmianie nastawienia, postaw lub szeroko rozumianych kompetencjach miękkich. Taka indywidualna praca pomoże w najbardziej efektywny sposób zaadresować luki i zmobilizować nasz zespół do podniesienia swoich umiejętności.

Rozwijaj kompetencje indywidualnie i efektywnie z Growth Spot

Nadzorowanie indywidualnych planów rozwojowych może być bardzo skomplikowane… albo bardzo proste, jeśli z pomocą przychodzi technologia. Growth Spot to zautomatyzowana platforma, na której pracownicy znajdą ekspertów (coachów i mentorów) którzy pomogą im budować kompetencje, online w dowolnym miejscu Polski. Pracownik ma dowolność w wyborze eksperta, miejsca i godziny spotkania bez konieczności nadzoru ze strony team leadera czy HR. Dashboard dla pracodawcy pomaga w łatwy sposób zobaczyć, kto z czego skorzystał i na jakim etapie rozwoju jest obecnie i zarządzać wykorzystaniem budżetu rozwojowego. Dlatego Growth Spot to świetne rozwiązanie, które łączy indywidualne podejście przy zachowaniu dużej skali, by budować kompetencje punktowo, tam gdzie przydadzą się najbardziej.